”Dah 14 tahun umurnya Dan Dah suka melawa”Inilah Pesanan Abby Abadi Buat Anak Gadisnya Yang Sungguh Bermakna

Remaja merupakan umur yang getir dalam menentukan hala tuju hidup. Atas sebab itulah, Abby Abadi ada menitipkan pesanan bermakna buat anak gadisnya, Marissa Dania agar bijak memilih kawan. Ulas Abby, kawan yang baik akan mempengaruhi hidup kita dalam suasana positif, namun kawan yang tidak baik pula sebaliknya.

“Cantik lawa manis Mama @marissadaniaaaaa_ Dah besar. Dah 14tahun umurnya. Dah suka melawa

“Mama takde masalah utk itu semua. Asalkan selalu beringat. Apa nk buatpun. Biar berpada2 ye sayang. Umur mcm ni. Memang dah patut pilih kawan.

“Kawan2 yg positif & tak merosakkan. Dengan pengaruh yg bukan2. Sebab kita manusia ni. Anak pada suasana ye anakku. Kawan kita baik, baiklah kita. Kalau sebaliknya, sedikit sebanyak akan mempengaruhi juga.

“Pernah dengar tak hadis ni, Saidina Umar al Khattab r.a berkata, “Nikmat paling besar selepas Iman dan ISLAM adalah sahabat yang soleh. Jika kamu mendapati kasih sayang antara dia dengan kamu, maka peganglah dia bersungguh-sungguh.”

“Sahabat yang baik umpama penjual minyak wangi, biarpun kamu tidak membeli minyak wanginya, sekurang-kurangnya kamu mendapat tempias bau minyak wangi yang dijualnya. Sebaliknya, sahabat yang jahat seumpama tukang besi, kalaupun tidak terbakar baju kamu akibat api besi yang diketuk, sekurang-kurangnya kamu mendapat tempias bau hangitnya” (HR. Muslim)

“(Agama) Seseorang itu adalah sama seperti (mengikuti) agama sahabat karibnya, maka perhatikan dengan siapa kalian bersahabat.” (HR. Abu Dawud).”

Ulasnya lagi, gunakan akal fikiran sebelum melakukan apa-apa, kerana akan mendatangkan kesal jika tersalah laku.

“Sebab tu Mama kata begini. Harap Adik faham & selalulah beringat dalam setiap tindakan. Berfikir dulu nak buat apa2pun. Terutama bila diajak kawan2. Nanti bila buat benda tak elok, kawan2 busuk semua tentu nak melepaskan diri.

“Menyesal dulu pendapatan, menyesal kemudian dah tak berguna lagi ok adik sayang.

“Ps: Semat dalam hati pesan Mama ni tau. Cari kawan2 yg wangi ok. Love U Lillah, Mama (26/3/19- Redang.”

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Cantik lawa manis Mama @marissadaniaaaaa_ Dah besar Dah 14tahun umurnya Dah suka melawa 😘 . Mama takde masalah utk itu semua Asalkan selalu beringat Apa nk buatpun Biar berpada2 ye sayang . Umur mcm ni Memang dah patut pilih kawan Kawan2 yg positif & tak merosakkan Dengan pengaruh yg bukan2 Sebab kita manusia ni Anak pada suasana ye anakku Kawan kita baik Baiklah kita Kalau sebaliknya Sedikit sebanyak Akan mempengaruhi juga 🥰 . Pernah dengar tak hadis ni Saidina Umar al Khattab r.a berkata, “Nikmat paling besar selepas Iman dan ISLAM adalah sahabat yang soleh. Jika kamu mendapati kasih sayang antara dia dengan kamu, maka peganglah dia bersungguh-sungguh.” . “Sahabat yang baik umpama penjual minyak wangi, biarpun kamu tidak membeli minyak wanginya, sekurang-kurangnya kamu mendapat tempias bau minyak wangi yang dijualnya. Sebaliknya, sahabat yang jahat seumpama tukang besi, kalaupun tidak terbakar baju kamu akibat api besi yang diketuk, sekurang-kurangnya kamu mendapat tempias bau hangitnya” (HR. Muslim) . “(Agama) Seseorang itu adalah sama seperti (mengikuti) agama sahabat karibnya, maka perhatikan dengan siapa kalian bersahabat.” (HR. Abu Dawud) . Sebab tu Mama kata begini Harap Adik faham & Selalulah beringat dalam setiap tindakan Berfikir dulu nak buat apa2pun Terutama bila diajak kawan2 Nanti bila buat benda tak elok Kawan2 busuk semua tentu Nak melepaskan diri 🙊 Menyesal dulu pendapatan Menyesal kemudian Dah tak berguna lagi ok adik sayang . Ps: Semat dalam hati pesan Mama ni tau. Cari kawan2 yg wangi ok. Love U Lillah, Mama (26/3/19- Redang 😘

A post shared by Mencari redha ALLAH (@abby_abadi112) on

KOMEN NETIZEN:

Kagum dengan cara didikan wanita ini, netizen turut menyematkan nasihat yang sama buat anak-anak agar dapat menjadi manusia berguna di masa hadapan.

Dah baca habis? Jom like page Soya Lemon Viral

Sumber:Instagram Abby Abadi

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*