Bercerai Dengan Isteri, Tapi Jangan Lah Ayah Culas Nafkah Pada Anak

Isu culas nafkah tak akan tamat dan selalu berlaku bila pasangan suami isteri bercerai, bukan tak ada duit langsung tetapi kebanyakannya suka buat senyap.

Di mana hilangnya prihatin si ayah? Tak kan tak kasihan langsung pada nasib anak-anak? Bak kata Puan Farizal Radzali sendiri, tak semua lelaki tetapi zaman sekarang ni ramai para ayah yang culas bagi nafkah anak-anak setelah berpisah dengan ibu mereka.

Lepas berpisah, isteri akan jadi bekas isteri. Tapi anak takkan pernah jadi bekas anak. Sama seperti ibu ayah, takkan pernah jadi bekas ibu mahu pun bekas ayah.

Ada bekas suami yang mencabar bekas isteri,

“Awak yang minta cerai, bukan saya yang ceraikan awak. Lepas tu awak yang minta hak penjagaan anak-anak, awak tanggung lah semua. Kalau nak saya bagi nafkah, jangan minta hak penjagaan, bagi semua anak kat saya, habis cerita.”

Bercerai Dengan Isteri Tetapi Anak Jadi Mangsa?

Adududuuuu…. Senangnya bicara wahai ayah. Yang anda dendamkan ialah bekas isteri, tak kisahlah apa pun yang telah terjadi di antara anda dan bekas isteri. Tapi anak-anak tetap tanggungjawab bersama sebagai ibu dan ayah.

Kesian kat bekas isteri, turun naik mahkamah entah berapa lama, kos lagi, hanya semata-mata nak tuntut hak anak-anak yang dah terang lagi bersuluh memang nafkah yang perlu ditanggung oleh si ayah. Atau mungkin bekas suami ni memang nak sangat tengok bekas isterinya berada dalam kepayahan kerana dendamnya.

Lepas bertahun buat tuntutan, akhirnya berjaya. Namun, masih lagi bekas suami culas nak bayar nafkah anak-anak. Katanya tak mampu. Eh hello, mampu atau tak, itu adalah tanggungjawab anda. Anda mungkin terlepas kat dunia ni tapi anda pasti takkan terlepas di sana.

Kebanyakan ibu pasti akan berusaha jaga anaknya walau tiada nafkah dari bekas suami. Mereka menuntut hak supaya anda takkan ditanya di sana nanti. Tapi pernahkah anda peduli?

Ada antara bekas isteri yang bergantung 100% pada suami semasa sejak berkahwin, tapi terpaksa memulakan hidup dengan cara yang dia sendiri tak tahu nak mula dari mana, terkontang kanting bersama anak-anak yang masih kecil. Namun dengan izin Allah, dia mampu menghadapinya.

Takutlah dengan Allah, ikutlah perintah-Nya & jagalah amanah-Nya. Takkan tenang hidup anda walau berumahkan banglo besar, berkereta mewah, berpangkat Dato, andai amanah Allah anda tak jaga.

Walau bekas isteri bergaji besar dari anda, walau dia mampu membiayai anak-anak, walau dia tak menuntut apa-apa dari anda, anda tetap tak terlepas dimahkamah Allah kelak.

Andai anda dah punyai keluarga baru, anda tetap tak terlepas dari amanah anak-anak dengan bekas isteri. Dan andai bekas isteri telah bersuami lain, nafkah anak-anak anda dengan bekas isteri tetap amanah anda. Andai suami baru bekas isteri anda mahu menanggung anak-anak anda, itu bukan kewajipannya tapi itu adalah ehsannya.

Pesanan Buat Isteri Baru

Buat isteri baru, jangan subahat. Anak-anak suami anda dengan bekas isterinya, tetap amanahnya. Buat keluarga sebelah bekas suami, jangan buat tak endah dengan nasib cucu anda kerana tiada ungkapan bekas cucu di dunia ini.

Saya salute pada para bekas suami yang beri nafkah kepada anak-anak walau tak dituntut malah kepada bekas isteri juga selagi bekas isterinya tak berkahwin lain. Anda insan terpuji kerana anda tahu amanah anda.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*