Sebab Mengapa Kena Pastikan Pinggan Mangkuk Perlu Dicuci Dan Sampah PerIu Dibersihkan SebeIum Tidur

Dalam banyak-banyak kerja dapur, bab membasuh pinggan mangkuk dan buang sampah ni kerja yang agak remeh dan ramai yang suka bertangguh. Ada yang suka biar berlonggok dan ‘kumpul’ pinggan mangkuk banyak dalam singki barulah datang ‘mood’ nak cuci.Ataupun dibiarkan sehingga keesokkan harinya. Buang sampah pun begitu juga.

Ada sebab tertentu sebenarnya, kenapa sebelum tidur kita mesti pastikan dapur kita dalam keadaan bersih.Ini kerana ia merupakan amalan dimurahkan rezeki.

Oleh itu, sebelum tidur pastikan pinggan mangkuk, cawan-cawan, bekas k0tor mesti dibasuh sebelum melelapkan mata.Sisa-sisa makanan dan sampah mesti dibuang.Jangan biarkan dapur k0tor sebab sisa makanan tersebut akan jadi makanan sy@itan. Bahagian Sinki mesti bersih.

KENAPA KENA PASTIKAN BASUH PINGGAN MANGKUK & BUANG SAMPAH DULU SEBELUM TIDUR, INI SEBABNYA!

Posted by Bushri Hashim on Wednesday, January 10, 2018

Bahkan ia juga bertepatan dengan ajaran islam :

“Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak dibasuh. Makrvh dan mewarisi kep4paan. Pastikan semua pingan mangkuk, periuk belanga, cawan dan bekas makanan dicuci sebaik sahaja selesai digunakan. Sisa-sisa makanan yang dibiarkan di dalam bekas makanan semalaman tanpa dibersihkan adalah menjadi habuan sy@itan, kerana sy@itan suka kepada makanan yang kot0r dan busvk.”

Pandangan ini juga turut dikongsi oleh Puan Tya Mohamad mengenai perkara ini.Berikut antara perkongsian beliau;

Pernah dengar tak?

Pinggan mangkuk dalam sinki, mesti basuh semua bila nak tidur malam.
Sampah dalam rumah, bungkus rapat dan buang.

Saya pernah dengar dulu…masa zaman sekolah lagi..
Tapi, terkadang buat tak endah saja. Tak ambil berat pon..

Tapi, tetiba ada yang reminder semula..
Allah, rupanya itu pesan kekasih Allah.
Junjungan besar nabi Muhammad s.a.w..

Ruginya selama ni tak buat sungguh2..
Bukan tak basuh pinggan,
Cuma ikut mood…bila rasa lapang baru buat.
Bila disibukkan dengan urusan lain, bila dah lewat terkadang x basuh dah.
Esok pagi baru nak basuh…
Allah, tu la ambil ringan je..

Bila dah tahu,
Rasa terpukuI betul.
Rasa nak putar semula masa.
Macam2 rasa ada.
Selama ni meremehkan sunnah? Tak serius?
Allahu…aku xsengaja…

Nabi suruh pasti bersebab.
Pasti hikmahnya besar.

Lepas dah tahu,
Sedaya upaya amalkan.
Tengah malam pun, kalau ada yang belum settle bekas2 makan tu, basuh juga.

Rupanya betul..
Bila dah settle kerja ni,
Lapang dada rasa.
Nak bergolek pon tak bersalah.
Nak berjimba pon, relax je sebab kerja dah selesai.
Rumah pon rasa lapang je walaupun susun atur sama je macam selalu.

Pada satu sudut lain,
J1n pon xturun masuk rumah kita sebab tiada makanan dia.
Tempat dia nak main xda sebab bersih je rumah kita.

Paling penting hikmah disebalik sunnah ini adalah menutup lubang2 kaf4kiran. Kita yang lemah ni memang tak dapat tafsir semua sunnah. Tapi yang penting itulah yang kita tidak tahu.

Ya Allah, istiqomahkan aku dalam melaksanakan sunnah kekasihMu.
Ampuni daku andai terculas lagi..
Aku hanya insan lemah dan h1na tanpa pertoIongan Mu, ya Rabbal a’lamin.

TOLONG CUCI PINGGAN MANGKUK SEBELUM TIDUR

Ada sebab, kenapa jangan jadi pengotor sangat. ..Kredit: Dato' Ustaz Mohd Kazim Elias..Pautan video penuh tentang saka di YouTube Ceramah Ustaz & Ustazah di sini: https://www.youtube.com/watch?v=QyFSFa_lUtk

Posted by The Rohani on Monday, October 22, 2018

Sumber: Adamhawa.my

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*